viernes, 18 de julio de 2014

Filosofía o Tecnología?



No heu buscat mai una paraula al cercador del vostre ordinador i us ha sortit un resultat il·lustrador?
Avui he buscat “tristor”, entre llàgrimes i mocs, i el meu cercador ho ha rectificat de forma automàtica: Vostè volia dir TIRISTOR.


Un tiristor és un component d’electrònica de potència. És com un interruptor que permet el pas del corrent elèctric si s’ activa la “porta” (anomenada “gate”). Si alimentes la porta amb una tensió nominal permet el pas de la corrent de l’ ànode al càtode. Si no, no passa ni Crist.
Quan el meu home i jo vam trencar, li ho vaig explicar a algú esperant que la seva reacció fos contundent, trista, fins i tot de condol. “Ho sento”, havia de dir.
En canvi, aquest “algú” em va dir:
Mira, doncs—tot arronsant les espatlles— quan una porta es tanca, una altre s’ obre.
Aquesta és la llei absoluta que regeix el principi de funcionament dels tiristors per rectificar el corrent elèctric i transformar la tensió alterna en continua, tallant el semicicle negatiu i permeten només el pas al semicicle positiu. Però sempre hi ha d’ haver un circuit de control que dóna el pas, que obre la porta. En trifàsica, primer talla una fase, després l’ altre. Una porta s’ obre, l’ altre es tanca.
Ara ho tinc clar: el circuit elèctric que tenim entre mans és la vida i tu tens el control sobre la porta. Tanca’t davant del semicicle negatiu. Obre’t només davant del positiu i permet que les ones sinusoïdals del corrent altern (ara amunt, ara avall) es converteixin en un pacífic corrent continu positiu. 
Els semicicles negatius no deixen d’ existir. Simplement són ignorats. No existeix la part positiva sense la negativa; es necessària. Simplement has d’ aprendre a manipular-la per extreure allò que realment t’interessa i necessites en cada moment.
Una porta es tanca. L’altre s’ obre.
 

No hay comentarios: